Artikelen / 4 minuten leestijd, door Jan Henkes

A/B Testing

Na lang nadenken over zaken als lettertype, menu structuur, pagina indeling, fotografie, etc. is het zover, je website kan live! Maar hoe ben je ervan verzekerd dat dergelijke ontwerp keuzes ook daadwerkelijk effectief zijn in het behalen van de beoogde doelen, zoals het vergroten van je verkoop of het aantal aanmeldingen? Zijn alle knoppen goed te vinden en duidelijk zichtbaar? Spreekt het woordgebruik de gewenste doelgroep aan? Zijn je formulieren niet te lang? A/B testing helpt je dit soort vragen te beantwoorden!

 

Wat houdt het in?

Een A/B test is een manier om een aanname over het gedrag van de bezoekers op je website te testen. Dit wordt gedaan door twee verschillende varianten voor hetgeen wat men wilt testen op de website te plaatsen. Het verschil tussen deze varianten is de waarde die gegeven wordt aan een variabele waarvoor je het effect op een bepaald doel wilt meten. Vervolgens schotel je de originele variant (A) en de nieuwe variant (B) aan een bepaald percentage bezoekers voor. Door voor beide varianten te meten hoe hoog het percentage is voor het bereiken van het beoogde doel, kun je testen of je aanname klopt en welke variant beter werkt. Het is ook mogelijk om meer dan twee varianten te testen, evenals meerdere variabelen (multivariate test). 

 

A-B-testing

Het meten van een doel binnen 2 testgroepen. Author: Seobility – License: CC BY-SA 4.0

 

Bijvoorbeeld: je verkoopt schoenen in een webshop. Je doet de aanname dat mensen sneller kopen als de knop “In winkelmandje” een gele kleur heeft. Op dit moment is de knop echter groen. Je variable is in dit geval dus de kleur van de knop. Je varianten zijn in dit geval: de huidige variant met een groene knop (A), de nieuwe variant met een gele knop (B). Het doel dat je wilt meten is het percentage verkopen. Oftewel, het aantal verkopen ten opzicht van het aantal mensen dat de productpagina bekijkt, ook wel verkooppercentage of conversiepercentage genoemd. 

 

Een concrete use case bij een opdrachtgever

Ondernemersklankbord (OKB) is een stichting die advies en ondersteuning bieden aan ondernemers door middel van klankbordtrajecten. OKB beschikt daarvoor over een netwerk van adviseurs met ondernemerservaring die vrijwillig hun expertise met andere ondernemers delen. Via de website kunnen ondernemers zo’n klankbordtraject aanvragen.

 

A-B-testing-A-case

Het orginele, lange formulier.

Er bestond echter het vermoeden dat het formulier om een klankbordtraject aan te vragen te lang was, en dat mensen daardoor afhaakten. Aangezien het bieden van klankbordtrajecten zo’n essentieel onderdeel van de service van OKB is, was het dus van belang om dit vermoeden verder te onderzoeken.

 

Wat hebben we gedaan?

We hebben een B variant van het originele klankbord aanvraagformulier gemaakt die korter is dan het origineel. In het geval van OKB is het originele formulier ook gekoppeld aan hun intranet, maar om niet gelijk een grote investering te hoeven doen hebben we variant B nog niet direct gekoppeld aan het intranet. Dat kan altijd nog als het een winnaar blijkt te zijn. Het nieuwe formulier bevatte slechts drie velden en na het invullen belde een medewerker terug om de overige vragen door te lopen.

 

 

A-B-testing-B-case

Het verkorte B formulier.

Wat waren de resultaten?

In eerste instantie leek variant B niet heel veel beter te presteren, totdat we de cijfers uitsplitsten in mobiel- en desktopgebruikers. Daarbij bleek dat bezoekers die via hun telefoon een klankbordtraject aanvragen dat veel vaker deden als ze variant B te zien krijgen. Desktopgebruikers vulden echter weer vaker het originele formulier in. Door dit inzicht hebben we besloten om op mobiele devices een verkort formulier te tonen, en op desktops het lange formulier. 

 

 

 

 

Zelf aan de slag met datagedreven beslissingen?

Wellicht heb je binnen je eigen organisatie ook wel twijfels over de effectiviteit van bepaalde elementen op je website. Kom je er bijvoorbeeld maar niet achter waarom die ene pagina niet succesvol is in het behalen van het beoogde doel? Werken je call-to-actions wel goed? Trekken je headlines wel voldoende aandacht? Zijn je productbeschrijvingen goed gestructureerd en duidelijk? Of haken bezoekers af omdat je té lange lappen tekst gebruiken? We helpen je er graag bij! Neem via onderstaande gegevens contact met ons op om te kijken wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.

Jan Henkes


070 219 25 88

Eerdere artikelen