Vijf tips voor een slim websitedesign

Een website is geen brochure. Dat lijkt een open deur, maar gek genoeg is dat niet het geval. Daarom nemen we vijf punten met je door waar je op moeten letten tijdens het ontwerpen van een site.

1. Een centimeter op jouw scherm is niet een centimeter op mijn scherm

Elk scherm is anders. Klopt, ze zijn allemaal rechthoekig, maar daarnaast zijn ze groot, klein, dik, dun, lang, kort, smal of breed. Een website op je telefoonscherm maakt het liefst anders gebruik van het scherm dan bij een tablet of desktop het geval is. De website moet zich dus in elke situatie kunnen aanpassen aan het scherm waar hij op bekeken wordt (‘responsive’ in jargon). En let op; tegenwoordig rekent Google website af op slechte mobiele bruikbaarheid!

2. Visuele Feedback

visuele-feedback
Wat gebeurt er als je met je muis over een link gaat? Precies, de link licht op, zodat je bezoeker weet dat er wat te halen valt. Hetzelfde geldt voor reeds bezochte pagina’s; je zou een blogbericht bijvoorbeeld lichtgrijs kunnen maken als de bezoeker het al gelezen heeft. Zo verleg je de aandacht naar de blogberichten die je nog niet gelezen hebt. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te verzinnen van hoe een website je bezoeker kan ‘sturen’.

3. De Scanfactor

De meeste bezoekers van een website lezen je teksten niet maar racen er doorheen met hun ogen, ga daar maar vanuit. Maar hoe verleidt je de bezoeker om tóch aan het lezen te slaan? Naast dat je teksten inhoudelijk van goede kwaliteit moeten zijn, is de vorm ook belangrijk. Je teksten moeten niet langer zijn dan strikt noodzakelijk om het doel dat je voor ogen hebt te bereiken, maar zorg ook voor een duidelijke, nette structuur met kopjes, een goed leesbaar lettertype, opsommingen, ruimte tussen de regels en ga zo maar door.

4. Interactie faciliteren

interactie-faciliteren
Een website stelt je in staat om bezoekers over te halen om direct tot actie over te gaan. Denk aan het invullen van een contactformulier of het bestellen van een product in een webshop. Dat interactieproces dient ook ontworpen te worden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als iemand iets niet invult? Dan moet er een melding getoond worden. Maar hoe ziet die melding er uit? En waar staat hij? Wees zo duidelijk mogelijk, maar zorg er ook voor dat je niet opdringerig wordt. Dat kost je namelijk zo een inschrijving of een sale!

5. Inhoud is dynamisch

inhoud-is-dynamisch
Als je een ontwerp van een brochure of flyer naar de drukker stuurt, staat de tekst vast en zijn de foto’s zo bijgesneden dat alles mooi past. Bij een website ligt dat anders; na oplevering kan de tekst aangepast worden, net als de verschillende beeldelementen. Sterker nog, een effectieve website is organisch in plaats van statisch. In een ontwerp zorg je er dus voor dat een tekstveld of beeldelement geen vastgelegde, maar liever een variabele hoogte heeft. Maar… Daar heb je natuurlijk al lang rekening mee gehouden, kijk maar eens bij punt één 😉

Conclusie

Laat je je website ontwerpen door een grafisch ontwerper? Dat vinden wij helemaal prima! Sterker nog, we werken graag samen met externe ontwerpers. Zeker wanneer we in een vroeg stadium contact hebben met de ontwerper in kwestie. Dat leidt over het algemeen tot hele mooie, effectieve websites!

Deel dit artikel

Meer weten?

Heb jij inmiddels passie gekregen voor onze passie? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie, antwoord op (bijna) al je vragen of gewoon een prettig gesprek over online ontwikkelingen.

Jan Henkes

Jan Henkes

  • 070 820 0572

Volgende artikel

Werkt jouw website in alle browsers?

Lees het artikel